Gepost door: janvanrenesse | 20/04/2009

Opdracht 4

an00790_1

 

Studenten leren en worden getest op hun kennis. Het toetsen/testen is verheven tot doel. Het is slechts een van de manieren om de kennis van studenten te toetsen. Meaningful learning daagt de student uit niet alleen keurig zijn testen te maken maar ook coöperatief te zijn (groepsopdrachten), intensief/actief betrokken te zijn bij de lesstof. Sleutelwoorden van meaningful learning zijn: actieve betrokkenheid, constructieve betrokkenheid, intensieve betrokkenheid, samenwerken en authenticiteit.

 

Hoe helpt de techniek een handje bij meaningful learning?

Belangrijk: de student moet leren dat de techniek (ICT) hem/haar kan helpen kennis op te bouwen. De student moet niet leren van de techniek (ICT) maar juist leren gebruik te maken van de techniek. Het is een hulpmiddel met veel mogelijkheden. Voor de docent: niet het omzetten van de geschreven lesstof naar een digitale omgeving maar ook voor de docent geldt dat hij gebruik moet maken/kan maken van alle technische (ICT) middelen die er zijn om zijn lesstof anders/uitgebreider/aantrekkelijker/uitdagender aan te bieden. Techniek (ICT) en het krijtjesbord kunnen prima naast elkaar blijven bestaan (eigen ervaring).

 

 

 

Toepassing techniek (ICT) in de klas. Een eigen ervaring. Ik heb op youtube een videoclip gevonden over de uitleg van de eerste drie wetten van Newton. De clip laat precies dat zien wat ik ook klassikaal zou hebben behandeld. In 1 klas liet ik in plaats van de docent (ik) de clip zien. Alle leerlingen volgden met grote belangstelling dat wat de digitale docent had te vertellen over het onderwerp. Netss geen geklets in de klas. Doodstil. In een andere klas liet ik de clip achterwege en vertelde precies wat ook mijn digitale collega had verteld over Newton. Duidelijk meer onrust. Bij een volgende klas liet ik de clip zien, deed zelf de proefjes uit de clip nog eens voor en herhaalde toen de clip met een vragenlijst voor de leerlingen. Groot succes. De clip werd aandachtig gevolgd, ook de tweede keer. De proefjes idem. En de vragen goed beantwoord. Conclusie: de combinatie videoclip, demo, videoclip met vragenlijst had een bijzonder groot en positief effect op het leerproces (en de rust in de klas).

 

Youtube videoclip: http://www.youtube.com/watch?v=NsAPlucnFMg

 

Tweede ervaring: leerlingen krijgen een practicumopdracht waarbij ze moeten onderzoeken of de uitrekking van een veer rechtevenredig is met de kracht die op die veer werkt. Ze maken een verslag (klad). Vervolgens maken ze in Excell en Word het eindverslag. In Excell worden de tabellen en grafieken gemaakt en in Word het feitelijke verslag met knippen en plakken vanuit Excell. Vervolgens worden de verslagen ge-upload naar Fronter, de digitale werkomgeving voor leerlingen en docenten. Doel: leren werken met Excell (met name tabellen/grafieken) en leren omgaan met Fronter. Leerlingen werken zeer intensief en resultaten zijn goed.

Responses

  1. Quote: niet het omzetten van de geschreven lesstof naar een digitale omgeving maar ook voor de docent geldt dat hij gebruik moet maken/kan maken van alle technische (ICT) middelen die er zijn om zijn lesstof anders/uitgebreider/aantrekkelijker/uitdagender aan te bieden.

    Dit vind ik een hele goede van je. Ik vermoed dat mijn ‘nog niet overgestapte’ collega’s wachten tot er een en ander wordt omgeschreven. Voor mij is jou opmerking een andere invalshoek. Ga ik gebruiken! Bedankt.

    • thanks en tot straks

  2. goed stukje over je eigen ervaring met ICT over krachten

  3. Hi
    Ik herken je conclusie: de combinatie videoclip, demo, videoclip met vragenlijst had een bijzonder groot en positief effect op het leerproces (en de rust in de klas).
    Wat ik reglematig doe is binnen mijn PowerPoints een filmpje afdraaien. daarna verschijnt er een vraag op het beeld. de leerlingen moeten deze beantwoorden Soms is het klassikaal of heb ik een antwoorden formulier uitgedeeld en moeten zij daarin beantwoorden.
    De klas is dan meer met aandacht bij de PP, zij zien het soms ook als een soort Quiz.
    Groot voordeel vind ik ook dat na het beantwoorden er een klassegesprek plaats kan vinden over de natwoorden die gegeven worden. er is een andere sfeer

  4. Hi André,
    Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties.
    Groet,
    Michel

  5. Leuk dat jij een vergelijkend onderzoek kon doen in drie klassen. Het grappige is dat je gevoel van tevoren waarschijnlijk al aangaf welke methode het meest succesvol zou zijn. We verschillen zelf niet zoveel van onze leerlingen…


Geef een reactie

Categorieën

