Gepost door: janvanrenesse | 05/05/2009

Epiktetus

epiktetus

Vakantie! Eindelijk weer eens een paar boeken kunnen lezen. In een van die boeken een tweetal uitspraken van een Griekse filosoof Epiktetus die ik jullie niet wil onthouden:

 “Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun denkbeelden daarover. Zo is de dood helemaal niet verschrikkelijk – anders had Sokrates dat vast ook gevonden – maar het is onze voorstelling van de dood die ons bang maakt: we verwachten iets ergs en dus is het erg. Daarom moeten we wanneer we worden gedwarsboomd, verontrust of gekwetst, nooit de anderen daarvan de schuld geven maar alleen ons zelf, dat wil zeggen: onze opvattingen erover. Een man zonder enige ervaring met de wijsbegeerte zal altijd anderen aansprakelijk stellen voor zijn tegenslagen, een beginnend filosoof zichzelf en een volleerd wijsgeer echter geen van beiden.”

 “Verlang niet dat alles wat er gebeurt, precies zo gebeurt als jij dat wenst, maar wens slechts dat alles gebeurt zoals het nu eenmaal moet gebeuren, en je zult slagen in het leven.”

 In het boekje ‘Over Geluk’ (ISBN 9059950038) zijn meer uitspraken van deze filosoof opgetekend.


Reacties

  1. Kan ik helemaal in meegaan. Hoewel, alleen voor mannen? Vast niet, er zijn ook al zoveel wijze vrouwen. Naar ik ervaar zijn die meestal wel boven een bepaalde leeftijd. Zou wijsheid dan met de jaren komen? Of is het een kwestie van door schade en schande wijzer worden? Zegt Epiktetus daar iets over.
    Anyway, bedankt voor de tekst. Als ik eerlijk ben deed het me na mijn kleine tegenslag toch goed te merken dat mijn eigen inzichten zelfs van enige wijsheid getuigen.

  2. Owww leuk!! Ik houd wel van zulke diepzinnige uitspraken! Wat mij betreft: leef je maar uit 😉
    Ik heb nu meteen ’n deuntje in m’n hoofd: always look at the bright sight of life, tadam tadadiedadiedam…

    • Mooie uitspraken, het klinkt altijd zo makkelijk als je het zo leest. Het mooie van filosofen vind ik dat ze je wel aan het nadenken zetten, ik hoorde laatst een filosoof ( geen idee meer wie) een uitspraak doen over dieren die met uitsterven worden bedreigd: “De dieren zelf houden zich daar niet mee bezig, alleen de diersoort mens maakt zich druk over het uitsterven van soorten”. Sluit wel een beetje aan op bovenstaande, dieren zullen nooit ergens een schuldvraag neerleggen, alles gebeurt zoals het gebeurt. Kan ik nog wat van leren!


Plaats een reactie

Categorieën