Gepost door: janvanrenesse | 12/05/2009

Opdracht 6

GERMANY GOOGLE

Hoe laat je leerlingen het Internet als bron gebruiken? Welke richtlijnen/tips kan je ze geven?

Info: Meaningful Learning with Technology van Jonassen hoofdstuk 2.

Opdracht 6 – Informatievaardigheden Digitale Didactiek

Geef zoekopdrachten (eerst zelf uitvoeren…….) en laat ze vragen beantwoorden. Vragen zodanig dat ze gestuurd worden in een bepaalde zoekrichting.

Laat ze ook een van te voren bepaalde sites bezoeken waarvan je weet dat bepaalde data ontbreekt. Laat leerlingen aangeven welke data ze missen (volgens het lijstje).

  • Wie is verantwoordelijk voor de inhoud van de stie? Te controleren?
  • Welke links vind je en zijn deze betrouwbaar? Na te trekken?
  • Respons is actueel?
  • Hebben de docenten referenties/publicaties? Googelen….
  • Zoeken alleen als leeractiviteit is niet voldoende. Zoeken alleen zegt niet zoveel. Bijv. zoek info over de Nachtwacht. Dat is intypen, knippen en plakken. Hoe breidt je de zoekopdracht uit: zoek 10 sites met meeste info over bijv. kledingadviezen.
  • Zoeken naar info: aandacht geven in de lessen. Hoe zoeken, wat zoeken, betrouwbaarheid, enz.
  • Maak lijstje met hoe te zoeken naar data …….
  • Testen/checken
  • Geef aan dat data actueel moet zijn. Meerdere sites raadplegen.
  • Sites vergelijken die gelijke informatie verstrekken …. Bijv. tariefonderzoek.
  • Laat aangeven of het een betrouwbare bron is.
  • Wie heeft er nog meer tips zodat het een volledig lijstje wordt?
Responses

  1. Hoi
    Wauw wat een mooi werk lever je hier, en wat slim om op deze manier de lijst completer te maken.
    Vind jou lijst behoorlijk compleet. Mijn aanvulling is niet zozeer een nieuwe vaardigheid bij het zoeken maar een ervaring rondom kopieer en plakwerk van cursisten bij het inleveren van opdrachten waarbij het de bedoeling is dat zij het in eigen woorden weergeven.
    Ik heb het volgende idee: Laat cursisten weten dat knip en plakwerk niet mag doordat je laat zien dat je handig sites kunt terug googlen waar zij de informatie domweg vanaf geplakt hebben. Dit doe je door zinnen over te typen als zoekopdracht.
    Mij levert dit de garantie dat het werk met eigen woorden en taalgebruik wordt ingeleverd.
    Ik wordt hier vaak mee geconfronteerd bij mijn cursisten van mbo nivo 1-2, en na een paar confrontaties gaat het werken.

    • OK, dank voor je reactie. Die controle achteraf is wel belangrijk en ook zaak dat ll dat weten. Zelf heb ikervaren hoe pijnlijk het is als een docent je vertelt dat je toch wel erg veel geknipt en geplakt hebt. Aan de andere kant: de info hoef je toch niet zelf te verzinnen. Het is er nu eenmaal. Ik neem de tip over de ll te laten weten dat de docent op eenvoudige manier kan checken of ze ctrl”c’ en ctrl’v’ (te veel) hebben gebruikt.

  2. Hallo Jan,
    Wat ik gister nog meegekregen heb is:
    – ander soort bronnen raadplegen
    – samen laten werken
    – geef zelf het goede voorbeeld, vertel erbij hoe jij weet dat het een betrouwbare bron is.

    als aanvulling bij het lijstje met hoe te zoeken heb ik nog staan:
    lijstje met vragen op leerlingniveau dat ze steeds weer moeten gebruiken totdat het uiteindelijk een automatisme wordt.

    Groeten,
    Irmgard

  3. Bedankt Irmgard. Vooral je opm. ‘geef zelf het goede voorbeeld’ spreekt mij wel aan.
    Groeten,
    Andre

  4. Dag Jan,
    Goede lijst. mijn aanvulling sluit aan bij eerdere reaktie op je post en gaat over dat zoeken alleen is niet voldoende. Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen goed onder woorden brengen wat ze met de informatie die ze zoeken willen gaan doen. Iets kopen of organiseren is het weer iets heel anders dan een werkstuk over een onderwerp maken.
    Verder zou aanvulling van mij zijn: raadpleeg bronnen buiten het internet om en als het kan sites waar iets meer moeite voor moet worden gedaan om er op te komen. Het is goed om te bedenken dat veel gratis informatie op het internet toch wat oppervlakkig blijft. Sites waarvoor betaald wordt (bijv. via school) en sites van universiteiten zijn informatiever, maar vragen net iets meer moeite om er op te komen.
    Groet, Johan

  5. Mooie complete lijst, ik kan weinig aanvulling bedenken meer. Ik adviseer mijn leerlingen wel altijd om niet alleen op de computer te vertrouwen en verwijs ( heel ouderwets) naar de bibliotheek met gewone boeken. Zelf bijvoorbeeld op alfabet of chronologische volgorde zoeken blijf ik een belangrijke vaardigheid vinden die vaak door de computer overgenomen wordt.

    Een (veelgebruikte) site klassikaal bespreken en zo gezamenlijk kritisch te kijke is misschien handig?

    • Ja, of WIKIPEDIA verheffen tot betrouwbare born en laat kinderen bij twijfel maar checken op WIKIPEDIA. Laat ze ook noteren wat ze hebben gecheckt en waarom. Zo breid je een opdracht uit (verdiepen)?
      Tot maandag.

  6. Mooie gesprekken voeren jullie hier! Daar wordt ik wel blij van 🙂

    • Ik zal het je vertellen na de zeilweek. Begin ’n beetje argwanend te worden na al die enthousiaste verhalen van collega’s. 5 nachten met bijna 20 stuiterende tieners op ’n zeilschip???????

  7. De meeste zijn ondertussen al genoemd, maar ik noem de mijne toch even:

    -Raadpleeg meerdere soorten bronnen
    -Overleg (indien mogelijk) met je medeleerlingen
    -Zoals wij bij DD gedaan hebben: keer samen met de leerlingen een site eens helemaal binnenste buiten


Geef een reactie

Categorieën

