Gepost door: janvanrenesse | 18/05/2009

Copyright

copyright_fight

Websites zijn niet meer weg te denken als informatiebron. Leerlingen, maar ook docenten, knippen en plakken er stevig op los. Zonder zich nu echt te bekommeren of een tekst, afbeelding, videoclip, muzieknummer, ………. nu wel of niet auteursrechtelijk is beschermd. Zelf doe ik daar ook helemaal niet moeilijk over. Ik vind dat wat op internet wordt gepubliceerd voor iedereen toegankelijk en bruikbaar is. Anders moet je het maar niet publiceren. Bovendien: je kan wel via een link naar een artikel, afbeelding, videoclip,……… verwijzen maar als die wordt verwijderd heb je niets meer. Daarom downloaad ik Youtube filmpjes want ik moet er niet aan denken dat in een powerpoint ik een filmpje wil starten, 30 leerlingen in de startblokken, en er komt niets !

Stelling: alles wat je op internet vindt is vrij te gebruiken. Anders hadden ze het maar niet moeten publiceren.

Wie is het daar mee eens? Of wat vind jij? En hoe ga jij hiermee om?

Responses

  1. Hoi,
    tsja toch wel een hot -item. Ik zlef gebruik ook van alles wat ik kan gebruiken vanhet internet. Powerpoint leuk illustreren met afbeeldingen van het internet ed. Hoe ga ik er mee om? eerlijk gezegd ik let er niet zo op. Gewoon doen, ik bedenk altijd daar waar ik het laat zien is vaak een zeer klein publiek, een klas met leerlingen. In de praktijk zijn zij niet degene die de behoefte hebben om een klacht in te dienen. Ik vind het wat anders wanneer je materiaal op sites gaat zetten zoals op communities van en voor docenten.
    Ik heb wel ervaringen met het vragen aan auteurs op het internet of zij hun materiaal ter beshikking wilden stellen. laats bij een documentaire die men op internet gezet had. Je kunt ze zoeken op internet als Royalties. De ervaring heeft geleerd dat na aanvraag aan de auteur men snel toestemming gaf. Het materiaal werd gebruikt voor een videotoets…

    • Mee eens. Zo lang je de gekopieerde info maar binnen de muren houdt zal niemand daar moeilijk over doen. Zelfs als je materiaal gebruikt dat auteursrechtelijk is beschermd. Voor het knippen en plakken van leerlingen is er al helemaal geen probleem denk ik want hun werkstukken met knip en plakwerk verdwijnt meestal snel in de papiercontainer. Anders wordt het als ze hun werkstukken met knip en plakwerk gaan publiceren op bijv. Hyves, Facebook, Youtube, ………

  2. Jaren geleden heb ik voor een kinderkerstfeest een verhaal van Paul Biegel willen gebruiken. Ik heb toen netjes gevraagd of dat mocht. Helaas er moest een (zeer kleine) vergoeding overgemaakt worden. Dit was namelijk zo met de uitgever afgesproken. Als ik zonder toestemming zou uitvoeren en de uitgever kwam er achter moest Paul zelf zijn afdracht naar de uitgever namelijk wel doen. Dit voorval is me altijd bijgebleven en het liefst zou ik eerst toestemming willen vragen.
    Wat ik vind: eigenlijk is toestemming vragen normaal. Wat ik doe: in veel gevallen de moeite niet nemen. Zeg nou zelf, dat is vanwege de massa toch bijna niet meer te doen? Het hangt dus af van de inschatting die ik zelf maak.
    @vmahn inderdaad heb ik tot nu toe voor internetgebruik ook nog nooit meegemaakt dat er geen toestemming werd gegeven.

  3. Andre, als ik je een vraag mag stellen, bestaat er dan een verschil tussen boeken en internet? moet je alles uit boeken ook zomaar over kunnen?

    • Mijn mening: voor boeken moet je betalen (of huren via de bieb) en is er sprake van een koop-/huurovereenkomst met voorwaarden die beide partijen accepteren. Als je boeken gratis gaat uitdelen, vergelijk Internet, is het publiek en kan je ermee doen en laten wat je wilt.

  4. Leuke prikkelende stelling…

    Ben ik niet met je eens! Hoewel ik zelf niet heilig ben wat dat betreft, is er ook nog iets als goed fatsoen. Op het moment dat je iets maakt (verhaal, muziek, animatie) en dat graag op internet laat zien, is het niet de bedoeling dat het door Jan en alleman ge- en misbruikt mag worden zonder jouw toestemming.

    En het internet is niet gratis. Een site opbouwen kost geld en tijd.


Geef een reactie

Categorieën

