Gepost door: janvanrenesse | 18/05/2009

Powerpoint tips

logo_powerpoint

Afgelopen jaar heb ik leerlingen een powerpoint laten presenteren over ee van de volgende onderwerpen:

  • Natuurkundig onderwerp, bijvoorbeeld Geluid, Krachten, Licht, ….
  • Over een natuurkundige, bijvoorbeeld Newton, Einstein, …….
  • Of over een maatschappelijk onderwerp , bijvoorbeeld Greenpeace, WNF, CO2-problematiek, kernenergie, biogas, ……..

De leerlingen presenteerden in groepjes van 2 of 3. Omdat ze bij andere vakken al presentaties hadden gehouden en dus bekend waren met de basisregels heb ik daar geen aandacht aan besteed. De presentaties werden door de docent en door de leerlingen beoordeeld. Na afloop van alle presentaties heb ik een aantal tips opgesteld over hoe je moet presenteren en waar je aan moet denken met het maken van een powerpoint. Ook heb ik de op- en aanmerkingen van de leerlingen aan de tips toegevoegd.

De tips van de docent:

De tips van de docent:

  • Check of alles werkt! (beamer, pc, ……)
  • Stel je voor aan de klas.
  • Geef een kort overzicht waarover je het gaat hebben.
  • De powerpoint is een hulpmiddel bij je betoog.
  • Let op: kleur achtergrond en tekst! Lettertype en grootte.
  • Dus niet veel tekst maar ander ondersteunend materiaal als:
  1. Afbeeldingen.
  2. Grafieken.
  3. Videoclips/filmpjes.
  4. Tabellen.
  • Spreek duidelijk, denk aan je tempo en spreek richting de klas.
  • Gebruik hyperlinks naar videoclips (Youtube)
  • Bij veel tekst (zoals hier) gebruik dan de ppt-animaties
  • Af en toe een pauze.
  • Let op dat een animatie wel leuk is maar ook de aandacht kan afleiden
  • Interactie met de klas: stel af en toe een vraag.
  • Logische opbouw/volgorde.
  • Handouts (?)
  • Afronding.
  • Vragen stellen: vragen een voor een laten zien + inschuiven antw.
  • Hou je aan de tijd.

Tips van de leerlingen:

  • Handen uit je zakken als je praat
  • Harder praten
  • Niet teveel moeilijke woorden
  • Langzamer praten
  • Niet voorlezen
  • Huh …….., huh ……… vermijden
  • Niet mompelen
  • Klas inkijken
  • Niet stottttttttttterrrrrrrrren
  • Hou het boeiend
Responses

  1. Hi,

    Ik laat mijn leerlingen regelmatig PP maken. En inderdaad een overload aan teksten, geluidjes en plaatjes. een grote variatie aan lettertypes etc etc.

    Je items en tips zijn goed bruikbaar. In een artikel op je site schrijf je over copyright.
    Laat ik het officieel doen en aan jou het verzoek richten tot gebruik van je lijst voor mijn mbo 2 leerlingen. Hetgeen betekent dat ik het zal moeten aanpassen qua taalgebruik.

    Ik hoor het graag van je. als tegenprestatie bied ik aan om de herschreven versie ook ter beschikking te stellen voor onze DD-groep…

    • beetje laat maar hier alsnog mijn toestemming……. 🙂
      Groeten,
      Andre


Geef een reactie

Categorieën

