Gepost door: janvanrenesse | 19/05/2009

Opdracht 9

ZZ0851

BIT verslag van Hoofdstuk 3

Oorzaak en gevolg: causaal verband. Hoe leren studenten in deze volgorde te denken en te werken? Door multimedia technieken te gebruiken die deze volgorde opleggen, bijv. een programma als Logo waarbij de student moet werken met probleemstellingen en onderzoek/experiment, in die volgorde: eerst de probleemstelling opstellen en vervolgens het onderzoek en/of experiment.  De te volgen stappen in het denken in termen als oorzaak en gevolg zijn: voorspellen, onderzoeken, experimenteren, testen/checken, vaststellen. Door de juiste multimediatools aan te bieden aan de student zal hij bekend worden en gewend raken te denken en handelen in termen als oorzaak en gevolg. Dat is belangrijk voor zijn ontwikkeling van zijn manier van leren omdat de meeste wetenschappelijke vraagstukken met deze methode zijn aan te pakken (en te beantwoorden).

 Praktijkvoorbeeld

Bij sommige natuurkundige onderwerpen is het zaak goed na te denken (de docent) in welke volgorde hij de leerstof gaat aanbieden. Soms kan dit afwijken van de leermethode. Bij het onderwerp Lenzen heb ik in twee klassen verschillende lesplannen aangeboden.

Klas 1:

  • Theorie uit het boek d.m.v. een powerpoint met animaties,
  • gevolgd door opgaven, eerst klassikaal toen individueel, en
  • klassikale behandeling van de opgaven.

Klas 2:

  • Practicumopdracht Lenzen incl. het maken van een verslag.
  • Bespreken van de practicumopdracht, klassikaal
  • Theorie uit het boek d.m.v. een powerpoint.
  • Klassikale opgaven voordoen en individuele opgaven
  • Klassikaal bespreken van de opgaven

Resultaat: klas 2 pikte de stof beter op en had duidelijk minder moeite met de opgaven. Als ik de tekst uit hoofdstuk 3 goed begrijp heeft klas 2 kunnen voorspellen (open vraag bij het maken van het verslag: wat denk je dat ……….), onderzoeken (de practicumproef), wat experimenteren door ‘te spelen’ met diverse lenzen, en uiteindelijk de antwoorden te vinden op de vragen van dit practicum. Klas 1 heeft die eerste stappen niet gezet.

Advertenties

Responses

  1. Wat leuk dat je het meteen kunt koppelen aan de praktijk.
    Hoeveel extra tijd heeft dit gekost? (voor klas 2 in vergelijking met klas 1?)

    • Niet zoveel extra tijd. Ik kon gebruik maken van een kant en klare practicumoefening van een collega. Heb die oefening wel eerst zelf uitgevoerd. Je weet maar nooit of je tegen iets kan aanlopen….. Bij het practicum zelf had ik de assistentie van een TOA. Die heeft ook vooraf even de proef doorgenomen.

  2. En was het nu z’n duidelijk verschil dat je in het vervolg de 2e manier veel vaker gaat toepassen?

    • Yep, eerst stoeien en zelf uitvinden (onderzoeken) en dan de toelichting/theorie.

  3. Hoihoi,

    Ik weet niet hoe het practicum Lenzen gaat maar bij wat ik me er bij voorstel gaat het om ‘zien en doen’. Volgens mij werkt dit sowieso bij veel mensen het best omdat de meeste mensen visueel zijn ingesteld. Ook hier geldt ‘al doende leert men’ 🙂
    Super dat je dat met dit experiment ook bewijzen kon.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: