Gepost door: janvanrenesse | 08/06/2009

Opdracht 10

videoconf
 

Onderwerp: Videoconferentie. Didactische toepassing?

Hieronder een samenvatting van wat studenten hebben genoteerd op hun weblog’s over de video-conferentie.

Mogelijkheden/voordelen door studenten:

  • Kan motivatieverhogend zijn (aandachtstrekker).
  • Verbeteren communicatie- en presentatievaardigheden.
  • Leren goede vragen stellen!!!!!
  • Verbeteren contacten naar buiten (de school)/ leggen van relaties naar de maatschappij.
  • Leren van directe bronnen (niet alleen uit boeken).
  • Verdiept inzicht in specifieke onderwerpen.
  • Ik ben extra gemotiveerd om met de stof bezig te zijn omdat ik vragen ga stellen aan de auteur van een boek of maker van een film.
  • Ik oefen in communiceren (vragen formuleren, kritisch en constructief zijn) en presenteren (opzet van videoconferentie).
  • Informatie direct van primaire bron beklijft beter en motiveert om verder met de stof te gaan en dus de stof beter te begrijpen. Na de videoconferentie ben ik meer vertrouwd met de stof omdat ik ook iets van informele kant van de makers en het proces heb gezien.
  • Leerlingen die in afgelegen gebieden wonen en niet ieder dag naar school kunnen.
  • Leerlingen die in het ziekenhuis liggen en met school verder willen.
  • Samenwerkingverbanden van scholen die leerlingen de mogelijkheid willen bieden een bijzondere vreemde taal (b.v. Russisch) te leren.
  • Scholen die een samenwerkingproject met een school in het buitenland hebben en hun leerlingen actief met elkaar willen laten communiceren.

Mogelijkheden/voordelen door Jonassen:

  •  Cursussen en tutorschap op afstand.
  • Virtuele (veld) excursies [ uitwisselen info, informatie vragen, interviewen, feedback vragen].
  • Projecten tussen scholen.
  • Uitwisselingen met de maatschappij.

Aandachtspunten:

  • Technisch moet het wel in orde zijn.
  • Helder leerdoel docent.

Didactische uitdagingen:

  • Geef de leerling de vrijheid zonder de beperkingen van  beoordelingscriteria.
  • Geef de leerling een startcijfer: die heeft hij/zij al gescoord. Nu nog de rest.

Eigen ervaring:

  • Leerlingen maken als duo een powerpoint over een natuurkundig onderwerp en presenteren die aan de klas.
  • Vooraf geen beoordelingscriteria opgegeven.
  • Leerlingen en docent noteren hun op/aanmerkingen
  • Na alle presentaties maakt de docent een beoordelingsschema met behulp van alle op/aanmerkingen.
  • Het lastige is dat je dan achteraf de powerpoint/presentatie moet beoordelen terwijl deze niet op film is vastgelegd.
  • Je krijgt wel een mooie lijst met tips en trucs voor het maken van een powerpoint/presentatie.
  • Beoordeling achteraf is gedaan op basis van alle op/aanmerkingen en van wat is blijven ‘hangen’ in het geheugen van de docent.
  • Vooraf is wel aangegeven dat het cijfer zal liggen tussen de 6 en de 9 met als doel het competitiegevoel te vergroten.
Advertenties

Responses

  1. Hi André,

    Mooie samenvatting. Als je dat zo leest, heb je dan het idee dat je er zelf iets mee kunt in je eigen onderwijs? Waarom wel / niet? Hoe zou je dat dan aanpakken?

    Groet,
    Michel

  2. Ik denk dat videocenferentie wel toepasbaar is en als je het goed gebruikt (maar wat is goed gebruiken?) het zeker als leermiddel inzetbaar is. In het algemeen ervaar ik dat leerlingen zeer geboeid kunnen zijn als je ze een filmpje/animatie laat zien. Het is alsof je ze raakt in hun belevingswereld die behoorlijk audio/visueel is ingesteld. Bijvoordbeeld een interview laten zijn met een deskundige over een natuurkundig onderwerp. Nog leuker/zinvoller: laat leerlingen zelf een interview maken met een deskundige. Eerst de voorbereiding onder begeleiding van de docent, het maken van de clip/regie en klassikaal het resultaat. Ga ik zeker doen volgend jaar.

  3. Wat betreft de video-conferentie: de voordelen van Jonassen zie ik wel maar uit eigen ervaring weet ik dat het vaak niet zo soepel loopt. Mensen moeten zich wel aan de afspraken en aan de tijd houden. (Als deze elementen steeds haperen werkt dit erg demotiverend waardoor mislukking van deze enterprise in het verschiet ligt.) Dit is volgens mij samen met de goedwerkende techniek een voorwaarde om überhaupt kans van slagen te hebben. De ideeën zijn vaak leuker dan de praktijk.
    Bij ons verliep de conferentie toch nog best redelijk. Geen beeld was jammer maar geen belemmering voor ons doel, toch?
    tot morgen!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: