Gepost door: janvanrenesse | 09/06/2009

Help!

angstkat

Stelling: ik vind dat je een SO of Repetitie klassikaal moet nabespreken.

Maar hoe doe je dat zonder dat de leerlingen je bureau bestormen en hun cijfer omhoog willen praten?

Ervaringen: Ik heb verschillende manieren uitgeprobeerd om een SO of Repetitie klassikaal te bespreken.

  1. Eerst uitdelen en dan bespreken.
  2. Eerst bespreken en dan uitdelen.
  3. Eerst bespreken zonder dat het cijfer bekend is en pas dagen later uitdelen.

Bij alle manieren was het een komen en gaan van leerlingen. Volop enthousiaste, luiddruchtige discussies.

Hoe doen collega’s dit?

  • Ik bespreek nooit de SO/Rep. Ze zijn toch niet geinteresseerd in de uitleg.
  • Ik deel de SO/Rep niet uit. Ze vragen er ook nooit om.
  • Ik stel van te voren: geen discussie!
  • Ik bespreek summier en deel de SO/Rep pas veel lateer uit.
  • Ik bespreek wel en heb dezelfde ervaring: onrust in de klas.
  • Ik laat leerlingen in hun eigen tijd terug komen als ze iets te bespreken hebben.

Vraag: wat is jullie ervaring?

Responses

  1. Ik vind het heel goed dat je dit onderwerp ter sprake brengt. Ik heb zelf net mijn eerste stage achter de rug dus ik heb nog niet zoveel ervaring. Wel heb ik de vraag gesteld aan mijn stagebegeleider en die zei dat daar gewoonweg geen tijd voor was. Dat zou dus pleiten voor jouw laatste optie.
    Ik heb het wel een keer gedaan dat ik ze een test proefwerk heb laten maken en dat dan in dezelfde les door een andere leerling heb laten nakijken bij het gezamelijk bespreken van het proefwerk.
    Misschien zou het helpen tegen onrust als je van tevoren een rubric maakt en die aan de kinderen geeft? Dan weten ze precies hoe er is beoordeeld.

  2. Bedankt voor je reactie. Ik noteer bij iedere vraag het aantal punten dat ze kunnen scoren en aan het eind van de SO/Rep zien ze hoeveel punten ze nodig hebben voor welk cijfer (matrix). Ik pas er voor om SO/Rep niet te bespreken omdat a) het in het schoolregelement staat en b) ik denk/hoop dat ze er toch nog iets van oppikken. Zeker als er een herkansing achteraan komt …..

  3. Het bespreken van een SO is een must, en ook nog op korte termijn. Optie 2 en 3 werken voor mij echt niet. Dat je verschillende werkvormen uitprobeert lijkt me logisch. Per klas, niveau en docent verschilt dat nogal. Zelfs per onderwerp en tijdstip in de loop van het jaar! In het begin is men veel gretiger goede cijfers te halen, maar als het aan het einde niet veel invloed meer heeft op het eindcijfer vervalt de belangstelling. Voor mij werkt dan afwisseling. Nieuwe manieren trekken best nog aan. Dan heb ik het bijvoorbeeld over:
    leerlingen niet hun eigen toetsblad, maar dat van een ander geven, leer van hun fouten;
    met opzet bij iedereen (met een herkenningsteken voor jezelf) verkeerd normeren en met een antwoordblad laten controleren waar ze het punt tekort komen, wie het vindt noteert dit, levert weer in en kan zo een bonuspunt verdienen (wat je al in de normering hebt opgenomen natuurlijk);
    tipblad uitdelen (eventueel met extra opgave of verwijzing daarnaar) voor de meest voorkomende fouten;
    in al die gevallen zijn meer leerlingen geïnteresseerd in mijn bespreking!

    Repetities bespreek ik zelden klassikaal, die zijn bij mij ter inzage op de momenten dat er zelfstandig gewerkt wordt (dan mogen ook gerust 1 op 1 vragen gesteld worden, want onze lessen duren 75 minuten en dat is heerlijk). Na de les kan ook, maar dan krijgen ze een uitnodiging voor extra tijd op vrijdagmiddag. De eerste 2 keer laat ik merken dat ik kopieën maak, wat voorkomt dat leerlingen gaan verbeteren en onterecht verhaal komen halen. Herkansen mag slechts 1x en het herkansingscijfer telt (belangrijk anders wil iedereen het proberen en corrigeer je je suf).
    Volgend jaar bij schoolwise hoef ik niet meer zelf uit te zoeken waar de meeste fouten zijn gemaakt voor wat extra uitleg, want het systeem registreert dat voor mij,er kan zelfs per leerling extra werk of uitleg gegeven worden!
    Bespreken moet altijd mogelijk zijn, maar discussies schuif ik graag naar hun eigen tijd (alleen die belangrijk zijn komen dan, de uitprobeerders hebben dan ineens geen tijd meer).
    Sommige leerlingen hebben er baat bij in alle rust in eigen tijd uitleg te krijgen, vandaar mijn inloopuur op vrijdagmiddag. Een aantal leerlingen en mij bevalt dat prima!

    Wie van mij al meer gelezen heeft zal het niet verbazen dat ik afsluit met de steeds terugkerende tip voor ieder: vindt uit wat voor jezelf het prettigste werkt en doe dat. Je werkwijze moet bij jou passen.

  4. Oeps, dat was wel een heel lang antwoord. Sorry!
    Wel een compliment overigens, je onderwerp maakte al deze reactie bij mij los.

  5. Dank je voor dit inderdaad zeeeeeeeeer uitgebreide antwoord. Maar genoeg stof tot nadenken. En je afsluiting is raak: zoek de oplossing waar je je zelf het prettigst bij voelt. Dus mijn standpunt handhaaf ik: bespreken van de rep/SO. Maar nu nog de juiste manier vinden. Ik ben er van overtuigd dat ik die ga vinden.

  6. misschien kun je afwisselen met multiple choice toetsen? Dan is maar één antwoord het juiste (mits de vragen juist geformuleerd zijn) en dan vermijd je al ’n hoop discussies.
    Of zeg ik nou iets stoms?
    Een kopie van de gemaakte toetsen vind ik wel ’n super idee van Tonneke!


Geef een reactie

Categorieën

