Gepost door: janvanrenesse | 09/06/2009

In de media

Applicatie voor het digibord

Niet alleen bij Digitale Didactiek wordt er gedacht over toepassingsmogelijkheden van het Digibord in het onderwijs. Onderstaand artikel vond ik op onderwijsweb.nl en is (ook) afkomstig van de HU.

zz

Bron: http://www.onderwijsweb.nl/dossiers/seriousgames/Pages/Onderzoekwatwerktindeklas,enwatniet.aspx

Onderzoek: wat werkt in de klas, en wat niet? 

Auteur: Lisette Blankestijn (onderwijsweb.nl)

Hogeschool Utrecht doet samen met scholen voor po en vo wetenschappelijk onderzoek. Op dit moment wordt een onderzoek opgezet naar serious games.

Dr. Martijn Koops, docent Natuurkunde bij Instituut Archimedes is lid van het Academieteam dat het onderzoek leidt. “Het onderzoek zal gaan over het toepassen van bestaande games in een lessituatie: hoe kan je daar leerwinst uit halen? Maar ook: wat maakt een educatieve game goed? Waar moet je rekening mee houden als je een game ontwerpt en gebruikt in de klas? Dat jongeren graag computergames spelen weten we. Maar hoe maak je een koppeling naar de lesinhoud? Je kunt bijvoorbeeld iets inbouwen om de leerlingen te laten reflecteren, of je kunt hen voorspellingen laten doen.  Maar wat er nu werkt en wat niet, daar is bijna nog geen onderzoek naar gedaan. Er zijn wel wat tijdschriften rond dit onderwerp, maar de kennis die er is is nog erg gefragmenteerd.”

Samenwerking

De Faculteit educatie betrekt verschillende faculteiten van Hogeschool Utrecht bij het onderzoek:  de Faculteit Natuur en Techniek en de Faculteit Economie en Management. “Daarnaast wordt contact gezocht met partners van buiten de HU, zoals het IVLOS, het Freudenthalinstituut en SAGANET, de Nederlandse vereniging voor spelsimulatie professionals”, vertelt Martijn Koops. “En ik ben nog in gesprek met een aantal andere hogescholen.” Martijn heeft daarnaast contact met spellenmaker IJsfontein om een testspel te bouwen. “Daarin willen we dan ruimte inbouwen voor momenten die het leren ondersteunen. Bijvoorbeeld een pauzemuziekje, of een samenvatting, of een herhaling van de laatste stappen.”

Onderzoek door studenten

Masterstudenten van Instituut Archimedes zullen voor dit onderzoeksproject in activerende practica het effect van educatieve games op hun lespraktijk onderzoeken. “Daarvoor zal er getoetst moeten worden in de vo-scholen. Ik wil met dit Academieteam een kennisbasis ontwikkelen, zodat we uiteindelijk een A4’tje met criteria hebben waaraan een goede educatieve game moet voldoen. Als de kennisbasis er is willen we een goede praktijk gaan voorleven, en in het curriculum van de bachelorstudenten laten neerdalen.  En vervolgens zullen de opbrengsten in de scholen kunnen landen.”

Martijn Koops is docent Natuurkunde bij Instituut Archimedes. Samen met zijn collega Jan Karmiggelt en Rinus Tiesma (docent Aardrijkskunde bij Archimedes) zet hij met een Academieteam een onderzoek op naar educatieve games.

Is uw school geïnteresseerd in deelname aan dit onderzoek naar serious gaming? Dan kunt u contact opnemen met Martijn Koops via martijn.koops@hu.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: