Gepost door: janvanrenesse | 11/06/2009

Help! (vervolg)

leraar

Eerder heb ik het gehad (zie Help!) over hoe je nu een repetitie of SO klassikaal kunt bespreken zonder dat leerlingen je enthousiast bestormen met vragen waarom je iets nu fout of een beetje fout hebt gerekend, of waarom hij/zij wel een puntje heeft gescoord, waarom niet een paar puntjes want het antwoord is toch wel ’n beetje goed?………………………….

In 3 klassen (74 ll VWO) heb ik het volgende formulier uitgedeeld met twee vragen:

  • Vraag 1: Vind jij het nodig dat een rep/SO wordt nabesproken?
  • Vraag 2: heb jij suggesties hoe een docent a) de rep/SO kan nabespreken zonder dat hij bestormd wordt door enthousiaste leerlingen?

Vraag 1: 100% score met JA

Vraag 2: veel varianten. Hier een paar voorbeelden van leerlingen:

  • Gewoon straf geven als ze zeuren. Strenger zijn.
  • Antwoorden op de Powerpoint en uploaden naar de ELO. De ll komen dan zelf wel/niet met vragen.
  • Geef ll met vragen een nummer en laat ze op afroep bij u komen. De rest van de klas werkt aan een opdracht.
  • Duidelijk aangeven: eerst bespreken en dan een voor een bij u laten komen.
  • U krijgt geen onrust als alle antwoorden van de rep/SO op dezelfde wijze worden beoordeeld.
  • Geef aan wat er fout is gemaakt en waarom.
  • Eerst cijfers opnoemen, dan uitdelen en dan nabespreken. Vervolgens dell met een vraag een nummer geven.
  • Gewoon koppen dicht en vinger in de lucht.
  • Veel ll kiezen voor de tweede aanpak (zie vragenlijst hieronder).

Hieronder het formulier voor de leerlingen met de twee vragen:

Vragen aan de leerlingen

Als docent vind ik het belangrijk een repetitie of SO na te bespreken met de klas. Waarom? Omdat ik denk (hoop) dat de leerlingen daar wat van opsteken. En ik denk (hoop) dat ze nieuwsgierig zijn naar de juiste oplossingen.

Maar! Hoe pak je als docent zoiets aan?

Eerste aanpak

Eerst de repetitie/SO uitdelen. Uitleg geven is dan bijna onmogelijk. Veel discussie, veel onrust en veel “maar bij hem heeft u dit wel goed gerekend en bij mij niet” of “krijg ik hier helemaal geen punten voor? Het is toch wel een beetje goed?”.

Toch is er wel wat te zeggen voor het eerst uitdelen van de rep/SO. Je kan dan zien wat je wel/niet goed hebt gedaan.

Tweede aanpak

Eerst de rep/SO uitleggen en dan pas uitdelen. Voordeel is dat je wel eerst de aandacht hebt van de leerlingen en het onrustmoment verlegd naar later in de les. Na het uitdelen dezelfde onrust als bij de eerste aanpak.

Derde aanpak

Eerst de rep/SO uitleggen en pas een paar dagen later uitdelen in de hoop dat er geen reden meer is voor discussie. Dit heb ik met de laatste rep gedaan en was ook niet zo’n succes. Leerlingen vechten voor hun cijfer.

Vraag 1: Vind jij het nodig dat een rep/SO wordt nabesproken?

Vraag 2: heb jij suggesties hoe een docent a) de rep/SO kan nabespreken zonder dat hij bestormd wordt door enthousiaste leerlingen?

Advertenties

Responses

  1. Je hebt veel reacties gekregen van je ll.Heb je hun suggesties al toegepast? Ben je er al uit wat het beste werkt? Ik ben er wel nieuwsgierig naar!

    • Hoi Jacqueline,
      Nee, ik ben er nog niet uit. Kan het ook niet meer uitproberen: lessen zijn voorbij (bijna). Heb nog wel overleg gehad met een aantal collega’s maardie zitten met hetzelfde probleem. Volgend leerjaar ga ik enkele suggesties gewoon uitproberen en dan zien we wel. En wat voor klas A geldt hoeft niet prese te gelden voor klas B. Dus misschein wel ’n aantal varianten achter de hand houden.
      Groeten,
      Andre


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: