Gepost door: janvanrenesse | 17/06/2009

Klassikaal

schuifmaat

Op school heb ik samen met de wiskundedocent een combi-les gemaakt. Onderwerp: bepaling volumes van veschillende vormen: balkje, cylinder, bol en prisma. Bij wiskunde kregen de leerlingen tekst en uitleg hoe het volume te brekenen en bij natuurkunde moesten de leerlingen de verschillende vormen opmeten en vervolgens deze meetwaarden gebruiken om de volumes te bepalen. Er moest ook worden gewerkt met de schuifmaat. Hoe leg je aan 28 leerlingen uit hoe ze zo’n ding moeten gebruiken. Gewoon, via een hele mooie animatie op de beamer: http://fysica.belsites.com/schuifpasser/schuifpasser.html Oh ja, alle leerlingen hadden een schuifmaat en een cylinder gekregen om te oefenen.

Opmerking: bij de bol moesten ze meten en rekenen + het volume bepalen door de bol onder te dompelen in een maatbeker. Daarvoor had ik een filmpje gemaakt met Photostory: http://www.youtube.com/watch?v=FTrhLoUmI88 (al eerder gepubliceerd).

Advertenties

Responses

  1. Goed idee: een combiles. Waarom doen we het niet veel vaker vraag ik me dan af. Filmpje en annimatie zijn eenvoudig maar bruikbaar.

  2. Wat ben je toch geweldig leuk met al die filmpjes, animaties en dingen!!!!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: