Gepost door: janvanrenesse | 25/06/2009

Uit de media

AD 23 juni 2009 foto

AD 23 juni 2009 tekst

De docenten op het Bernard Nieuwentijt College hoeven niet te vrezen voor hun baan. Ondanks een laptop op tafel, een snelle internetverbin­ding en een rugzak zonder boeken, is het prettig als een mens van vlees en bloed een spannend verhaal ver­telt, vinden de 13-jarige Rachel Vogels en Sam Zaal van klas 1c.

De 33 brugklassers van de school in Monnickendam deden in april, sa­men met 361eerlingen van het Mon­tessori College in Nijmegen, mee aan een proef van Noordhoff Uitge­vers. Drie weken lang kregen ze op mulitmediale wijze les. in Neder­lands, wiskunde en geschiedenis.

Het heeft zeker voordelen, vinden Sam en Rachel. De leerlingen log­gen in op de site schoolwise.nl, een elektronische leeromgeving waar docenten ‘huiswerk’  klaarzetten. Ze maken op de site hun opdrachten. Ouders kunnen ook inloggen en de prestaties van hun kinderen inzien.

“De computer kijkt het werk na en ze hebben dus gelijk feedback,” zegt wiskundeleraar Henk Boven. “Ik geef klassikaal instructies. Daar­na gaan leerlingen in hun eigen tem­po aan de slag. Ze kunnen een repeti­tie maken als ze eraan toe zijn. Ik heb meer een coachende dan een les­gevende rol. Leerlingen hebben een grotere mate van zelfstandigheid.”

Sinds begin dit schooljaar is de school in de eerste klas overgestapt op digitaal lesgeven. Alle leerlingen hebben hun eigen laptop. De boe­ken kunnen ze thuislaten. Op school liggen ook alle boeken ter aanvul­ling op de laptop. De mogelijkheden zijn legio. “We hebben bijvoorbeeld digitaal een kikker ontleed,” zeggen Rachel en Sam.

Bij wiskunde leent de digitale we­reld zich uitstekend om grafisch te stoeien met de stelling van Pythago­ras.

Henk Boven, ook docent Duits: “Je haalt de hele wereld naar de klas. De leerling kan op internet Ber­lijn ‘bezoeken’ en virtueel onder de Brandenburger Tor lopen. Dat is toch mooi?”

Vooral de ‘stoffige’ lessen geschie­denis worden nu levendiger dan ooit. “Je kunt zoveel meer dingen doen,” zegt docente Lies Harteman. “Je kunt wel vertellen dat Lodewijk XIV in een groot huis woonde, maar nu kunnen ze in drie tellen zelf op­zoeken en zien hoe hij woonde. Leer­lingen beseffen soms niet hoe bedre­ven ze daarin zijn.”

Harteman gebruikt in de lessen niet alleen Google en Wikipedia, maar ook Twitter en Youtube. De school heeft digitale camera’s besteld, zodat de leerlingen zelf filmpjes kunnen maken. Sam bracht zo in een filmpje de totstandkoming van een hamburger in beeld; van de koe tot het eindresultaat bij de MacDonald’s. “Ze leren ook hoe je via Twitter personen kunt volgen die je interessant vindt, zoals Tweede Ka­merleden.”

Over de invloed op leerprestaties is Harteman positief. “Voor zover ik kan zien, maken ze hun toetsen be­ter. Ik kan ook veel meer stof behan­delen in de les. Foto’s en filmpjes blij­ven leerlingen beter bij.”

De verleiding is groot om de lap­top te misbruiken voor msn of hy­ves. Straks kan dat niet meer, want dan kan de docent precies zien wie wat op internet doet. Biologiedocen­te Verkerk roept soms plotseling tij­dens de les dat alle handen de lucht in moeten en dan loopt ze langs alle laptopschermen.

Rachel heeft toch liever een boek in de hand om te leren:”Ik heb ook een toets op de computer gemaakt. Dat vond ik niet zo prettig.”

En Sam: ,,Als je op een dag tot en met het zevende uur les hebt gehad, heb je wel even genoeg van de com­puter. Dan ga ik thuis echt niet meer op internet.”     

Daarom worden de digitale lessen altijd afgewisseld met echte creatie­ve activiteiten, zoals gym en handvaardigheid. En bij biologie gaan de leerlingen gewoon met een ouder­wets schepnetje naar buiten om kikkervisjes te vangen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: