Gepost door: janvanrenesse | 20/09/2009

Competenties

bullebak

Wat er gebeurde…..

Op het sportveld ontmoeten de klassen twee elkaar, begeleid door hun mentoren. Het is sportdag als onderdeel van een activiteitenweek. Met een paar jongens uit mijn klas wacht ik aan de kant van het sportveld op de volgende spelronde. De rest van de klas ligt heerlijk te chillen in het zonnetje. De jongens bij mij zijn de nerts van de klas volgens hun klasgenoten. Ze schaken, vinden klassieke muziek fijn om naar te luisteren en nog meer van die afwijkende dingen. En ze vinden Natuurkunde & Techniek boeiend en dus onderzoeken ze een bladblazer die naast het sportveld ligt bij een schuurtje. Ik leg ze de werking van zo’n ding uit en natuurlijk proberen ze of hij het doet…… En wat blijkt, hij doet het want via een verlengsnoer zit ergens de stekker in een stopcontact. Verderop staat een collega bij een van de spelletjes te assisteren. Met zijn linkeroog, of was het zijn rechter, ziet hij dat een paar leerlingen met een bladblazer bezig zijn. Hij loopt al commanderend op de jongens af, gebiedt ze die bladblazer te laten liggen en zich bij hun klas te voegen. Nog wat na-mopperend loopt hij terug naar het spel waar hij zou helpen. Geen woord wisselde hij met mij terwijl ik toch deel uitmaakte van het groepje.

Intercollegiaal?

Ik vind het ongepast dat een collega (of wie dan ook) zich ongeremd richt tot een groepje leerlingen waarbij op dat moment een docent aanwezig is. De docent in kwestie had eerst mij moeten aanspreken. Ik had dan wel of niet kunnen handelen. In dit geval niet want alles ging met de nerts in goed overleg. Een soort externe les natuurkunde/techniek. De collega handelde blindelings naar eigen inzicht zonder oog voor het geheel of zich ook maar een moment af te vragen wat hier aan de hand was en of de docent (ik dus) de zaak wel onder controle had.

Vraag?

Wat zou jij doen?

Geef een reactie

Categorieën

